sobota, 12 marca 2016

Cyrk nocy - Erin Morgenstern




,,Witajcie w Le Cirque des Reves: w namiotach w biało-czarne paski czekają was niezwykłe przeżycia, można się tam zgubić w gąszczu chmur, przechadzać po bujnym ogrodzie z lodu i podziwiać, jak wytatuowana kobieta guma wciska się do szklanego pudełka. W tym świecie iluzji rozgrywa się zaciekła rywalizacja - pojedynek dwojga magików, Celii i Marca, których od dzieciństwa szkolili właśnie w tym celu władczy nauczyciele. Rywale nie wiedzą, że w tej grze może być tylko jeden zwycięzca, a cyrk jest areną niecodziennej bitwy, w której bronią jest wyobraźnia. Kiedy zaś Celia i Marco dadzą się ponieść uczuciu, ich mistrzowie zdecydują się na bezwzględną interwencję.,,
                                                                  - (okładka )


 Cyrk nocy pojawia się zupełnie niespodziewanie. W pięknych namiotach w czarno-białe paski czeka na gości wszechobecna magia. Właśnie w takiej scenerii rozwija się miłość dwojga naszych bohaterów. Celia i Marco przeznaczeni zostali na wrogów. Miłość jednak nie wybiera, postanawia właśnie w nich ugodzić, ich jeszcze bardziej sobą zaczarować. Młodzi stają się ofiarami okrutnego zatargu z przeszłości. Niczego do końca nie świadomi odbywają magiczny pojedynek, a ich bronią jest wyobraźnia. Czy miłość zatryumfuje? Czy zakochani przezwyciężą to, co od nich silniejsze?

,,Przeszłość zostaje w tobie tak samo jak cukier puder na palcach. Niektórym udaje się jej pozbyć, ale ona ciągle tam jest, wydarzenia i rzeczy, które doprowadziły cię w miejsce, gdzie jesteśmy dzisiaj."
  Powieść naprawdę niesamowita. Utrzymana w konwencji mego najulubieńszego realizmu magicznego. Niezwykle dobrze się ją czyta. Postaci nie są może szczególnie głębokie, ale sama historia i jej zamysł mają naprawdę ogromny potencjał, który perfekcyjnie został wykorzystany. Opowieść jest wciągająca i ciężko się od niej oderwać. Czytając ją, miałam wrażenie, że sama przechadzam się po cyrku, oglądam pokazy, słyszę te wszystkie dźwięki, a nawet czuję zapachy. Świat przedstawiony znajduje się gdzieś na granicy oniryzmu i rzeczywistości. Każdy bowiem widzi go inaczej, po swojemu, lecz mimo wszystko zgodnie z zamysłem autorki. Znajdziemy w książce też wiele różnobarwnych, drugoplanowych postaci, które jeszcze dodają tej pozycji niecodziennego charakteru. Zwłaszcza , moi ulubieni bliźniacy - Szkrab i Gizmo.

,,Magia- powtarza mężczyzna w szarym garniturze, a słowo zmienia się w jego ustach w śmiech.- To nie jest magia. To podstawowe zasady rządzące światem, tylko niewielu ludzi przystaje, żeby im się przyjrzeć. Rozejrzyj się- mówi, wskazując gestem sąsiednie stoliki.- Żadna z tych osób nie ma pojęcia o rzeczach, które są możliwe w ramach tego świata, a co gorsza, żadna z nich nie chciałaby cię wysłuchać, gdybyś uznał za stosowne ją oświecić. Chcą tkwić w przeświadczeniu, że magia to tylko sprytne oszustwo, bo myśl, że ona istnieje, spędziłaby im sen z powiek, natchnęła lękiem o własny żywot."

 Jak już wspomniałam, książkę czytało się dobrze, nawet bardzo. Kompozycja wprawdzie często przenosi nas w czasie, lecz zorientowanie się nie jest trudne. Język jest przystępny, dialogi zrozumiałe. Ogromnym plusem książki jest też jej przepiękna okładka. Wstyd się przyznać, lecz wzrokowo i powierzchownie, to właśnie ona skłoniła mnie do zakupu tej pozycji. Zazwyczaj można spotkać ją w niskiej cenie, co także działa na jej korzyść. Ja sama zakupiłam ją przy okazji większych zakupów w księgarni internetowej bonito.pl za nieco ponad 7 złotych.

,,Najprawdziwsze opowieści potrzebują czasu, musimy się z nimi oswoić, żeby mogły się stać tym, czym są."

 Myślę, że z czystym sercem mogę tę książkę polecić. Na wolny wieczór, pod kocem z herbatą. Ten dosyć udany debiut do literatury najambitniejszej nie należy, ale nie można odmówić mu niezapomnianego klimatu. Książka nie każdemu przypadnie do gustu, ale warto chociaż spróbować. Niezapomniane wrażenia niezliczone ,jak gwiazdy na niebie.
A może po przeczytaniu spotkasz kiedyś w swych snach Cyrk Nocy, z całą jego magią i niesamowitością. Czy będziesz wtedy chciał się obudzić?

,,Wolę poruszać się po omacku, żeby lepiej docenić mrok."


Tytuł : Cyrk nocy
Autor : Erin Morgenstern
Tytuł oryginału : The Night Circus
Tłumaczenie : Patryk Gołębiowski
Wydawnictwo : Świat Książki
Data wydania : 2012
Liczba stron : 432

19 komentarzy:

  1. Brzmi zachęcająco :) a w dodatku ta cena... nawet jak się nie spodoba, to nie ma co zagryzać zębów :) pozdrawiam i zapraszam w wolnej chwili do mnie.
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najdokładniej!tak pięknie się prezentuje na regale jej grzbiet,że chociażby dlatego warto ją mieć.no i treść nie banalna! 😊
      oczywiście zajrzę i zapraszam częściej!

      Usuń
  2. O, czuję się zachęcona! Tym bardziej, że nigdy nie słyszałam o tej książce! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się i raz jeszcze zachęcam do lektury! 😊

      Usuń
  3. BARDZOOOO Chętnie! :D
    Z przyjemnością przeczytam Cyrk <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. toż to konieczność!przeczytaj,nie pożałujesz! 😊

      Usuń
  4. Czytałam już kilka recenzji tej książki i z chęcią bym ją widziała w swojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Po Twojej opinii rzeczywiście widzę, że powieść przyciąga wyjątkowym klimatem i magią. Cyrkowa atmosfera mogłaby mi przypaść do gustu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. atmosfera jest,i to niezapomniana!mam nadzieję,że by się spodobała 😉

      Usuń
  6. Nie czytałam i póki co to spasuję.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.de

    OdpowiedzUsuń
  7. Recenzja bardzo zachęcająca, myślę, że jestem w stanie dać tej książce szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. każda książka zasługuje na szansę,a już ta zwłaszcza!jeszcze raz bardzo zachęcam! 😁

      Usuń
  8. Muszę przyznać, że po Twoim opisie ta książka zrobiła na mnie ogromne wrażenie, jak się cieszę, że się tu znalazłam. Zapisuję tytuł i idę szukać :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto poszperać,poświęcić trochę czasu i ją przeczytać.mam nadzieję,że przypadnie Ci do gustu! 😉

      Usuń
  9. czytałam i również uwielbiam.klimat fantastyczny,pełen magii.książka,której się nie zapomina... 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prawda?szkoda tylko,że tak mało się o niej mówi...😞

      Usuń
  10. Czytałam i przyznam szczerze, że treść faktycznie niebanalna, ale chwilami się w niej gubiłam i nie wiedziałam co jest do czego :) Zakończenia też nie byłam w stanie zrozumieć do końca, więc nie wiem czy prawidłowo odczytałam całość. To dość skomplikowana pozycja :)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Może to właśnie Twój komentarz okaże się dla mnie największą inspiracją?
Dziękuję za każde odwiedziny i zapraszam częściej! Powłóczmy się razem!