sobota, 18 sierpnia 2018

Sekretne życie drzew - Peter Wohlleben


 W lesie dzieją się zdumiewające rzeczy. Są tam drzewa, które porozumiewają się ze sobą, drzewa, które z oddaniem troszczą się o swe potomstwo oraz pielęgnują starych i chorych sąsiadów, drzewa, które doświadczają wrażeń, mają uczucia i pamięć. 
Niewiarygodne? Ale prawdziwe! 
 Leśniczy Peter Wohlleben snuje fascynujące historie o zdumiewających zdolnościach drzew. Przytacza wyniki najnowszych badań naukowych i dzieli się swoimi obserwacjami z codziennej pracy w lesie. Otwiera przed nami sekretny świat, jakiego nie znamy.

 Jako istota drzewolubna, która od dzieciństwa w lesie spędza niezliczone godziny, nie mogłam przejść obojętnie obok tejże pozycji. Las był, jest i będzie dla mnie ostoją. Miejscem, w którym czuję się jak właściwa osoba we właściwym miejscu. O zawsze właściwym czasie...
Myślałam, że o lesie wiem dużo. Kiedy byłam małą dziewczynką marzyłam o tym, by zostać leśniczym. Rozpoznaję gatunki drzew. Za pomocą mchu i porostów odczytuję kierunek geograficzny. Od najmłodszych lat zbieram grzyby i nie ma chyba takiego, którego bym nie widziała. 
Jednak ta książka otworzyła moje oczy na coś zupełnie innego.

 Jakie są relacje drzew z ich przodkami? Skąd małe buczki czerpią wodę? Jak ptaki zajmują dziuple w określonych gatunkach? Za pomocą jakiego zmysłu drzewa rozpoznają wiosnę i jesień? Dlaczego drzewa liściaste zrzucają na zimę swoje liście, a iglaki już nie? Jak często drzewa kwitną i co jest dla nich istotne w rozmnażaniu? 
 Książka napisana została w sposób wręcz baśniowy. Czytało się ją szybko, zrozumiale i z ogromną fascynacją. Gdyby moi nauczyciele z taką pasją opowiadali o roślinach, może dzisiaj byłabym umysłem ścisłym? Kto wie.
Zdaję sobie sprawę z tego, że dla czytelnika zaznajomionego z tematem i przebywającego ,,w branży" naukowej, książka ta może być czymś niezrozumiałym, przesadzonym. Autor nie szczędzi bowiem romantycznych opisów, do drzew odnosi się z ogromną czcią i nie pisze w utartym schemacie typowym dla literatury popularnonaukowej. 
Jednak dla czytelnika mojego pokroju książka jest czymś niesamowitym co przeogromnie działa na zmysły!
 ,,Sekretne życie drzew" to książka... nieco inna. Jedna z gatunku tych, które całkowicie potrafią odmienić punkt widzenia. Uświadamia nam bowiem, że drzewa ŻYJĄ. W lesie, jako ogromnym ekosystemie, każde, nawet to martwe już drzewo jest istotne i ma do odegrania jakąś rolę. Każdy, nawet najmniejszy proces ma znaczenie...
Czyż nie powinniśmy pamiętać o tym i w odniesieniu do naszego, ludzkiego życia? 



Tytuł : Sekretne życie drzew
Autor : Peter Wohlleben
Tytuł oryginałuDas geheime Leben der Bäume
Tłumaczenie : Ewa Kochanowska
Wydawnictwo : Wydawnictwo Otwarte
Data wydania : 2016
Stron : 256

15 komentarzy:

  1. Słyszałam o tej książce same dobre słowa lecz nie wiem czy bym diety na nią zdecydowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że ta książka nauczyć nas szacunku do drzew i doceniania ich roli, także w naszym życiu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam naturę i wszystko co z nią związane, a baśniowe ujęcie flory niezwykle mnie intryguje 💕

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tę serię i uważam, że jest napisana z wyczuciem i dużą dozą empatii. Jest to lieratura popularnonaukowa podana w taki sposób, że ciekawi laika i zmusza do refleksji. Autorytety i znawcy mogą się czepiać, bo prawda jest taka, że autor pisząc, korzysta wyłącznie z lokalnych tekstów naukowych. Ale jego szacunek i zrozumienie, i przede wszystkim chęć współistnienia z przyrodą zaskarbiły moje serducho i sympatię.
    Obserwuję i będę wpadać, pozdrawiam.
    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. "Ten kto wie, że drzew odczuwają ból..." Sądzę, że takie stwierdzenie nie jest prawdziwe. To prawda, że rośliny odbierają bodźce i odpowiadają na nie. Jednak nie ma wciąż niepodważalnych dowodów, które świadczyłyby o tym, że rośliny odczuwają ból. W ciągu ostatnich kilku lat głośne stały się wyniki badań naukowców, w których udowodnili oni, że rośliny (przynajmniej niektóre gatunki) czują, że są zjadane. I to jest fakt. Jednak nie oznacza to wcale, że tym co czują jest ból.

    OdpowiedzUsuń
  6. To chyba nie jest książka dla mnie, niemniej wydaje się ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka z pewnością spodoba się mojej siostrze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tę książkę - właśnie spoczywa na stosiku obok łóżka i czeka w kolejce na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka czeka na przeczytanie! Dziękuję za recenzje!

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię tego typu książki, i fajnie że takie tematy są poruszane

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna recenzja, która pięknie oddaje co w książce "piszczy" i tym samym pokazuje, że to literature zupełnie nie w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam same dobre rzeczy o tej książce, nie mogę się doczekać, aż ją przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam Duchowe życie zwierząt tego Autora i bardzo mi się ta książka podobała, po tą jeszcze nie sięgnęłam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka, która mnie zainteresowała, już jakiś czas temu, żałuję, że wciąż nie miałam okazji, aby się z nią spotkać.

    OdpowiedzUsuń

Może to właśnie Twój komentarz okaże się dla mnie największą inspiracją?
Dziękuję za każde odwiedziny i zapraszam częściej! Powłóczmy się razem!