wtorek, 8 grudnia 2020

Szymborska. Znaki szczególne - Joanna Gromek-Illg


 Wisława Szymborska. Jedna z najsławniejszych polskich twórczyń. Wybitna poetka, literatka, Noblistka. Obdarzona niespotykanym poczuciem humoru i dystansem do świata, a jednocześnie bardzo wrażliwa i pełna empatii. Zawsze starała się postępować w zgodzie ze swoimi ideałami, chociaż system nie zawsze to umożliwiał. Kochała swoją rodzinę, bliskich i przyjaciół, mimo że nie zawsze się z nią zgadzali. Jej skromność sprawiła, że nie wiele wiemy o jej życiu prywatnym. Jednak kilka lat po śmierci tej niezapomnianej postaci mamy okazję poznać jej biografię wewnętrzną i spojrzeć na jej portret, nakreślony na nowo, nieco bardziej intymny niż dotychczas…


 Do postaci Szymborskiej mam bardzo osobisty sentyment – już kiedy byłam w szkole podstawowej i nie do końca jeszcze rozumiałam poezję, jej wiersze bardzo do mnie przemawiały i w jakiś fascynujący sposób je czułam, więc właśnie to jej dzieła wybierałam na szkolne konkursy recytatorskie. Kiedy dorosłam, a poezja stała się nieodłączną częścią mojej codzienności, pozostało we mnie upodobanie do zgłębiania twórczości poetki, która patrzyła na świat z dozą prawidłowego osądu, bardzo obiektywnie – a ja nigdy nie cierpiałam skrajności. Kiedy cztery lata temu zamieszkałam w Krakowie, poetka która niegdyś stąpała po tym samym co ja bruku, stała mi się jeszcze bliższa…


 W podróży przez życie Szymborskiej towarzyszyły autorce liczne materiały źródłowe – możemy zajrzeć do dowcipnych listów, które mała Wisława i jej siostra Nawoja adresowały do przebywającej w sanatorium matki. Mamy wgląd we fragmenty korespondencji z pierwszym mężem poetki, Adamem Włodkiem, z którym nawet po rozwodzie dzieliła się swoimi smutkami i radościami. Z przyjemnością śledzimy rozwój jej uczucia do Kornela Filipowicza, jak i rozeznajemy jej sytuację życiową z urywków listów do najbliższych przyjaciół czy dawnych znajomych. Wraz z wydarzeniami z życia Szymborskiej, poznajemy także wiersze, które w ich czasie powstawały, co daje nam pogląd na towarzyszące poetce uczucia i emocje.


 Książka Joanny Gromek-Illg znakomicie oddaje swoisty klimat i aurę życia Wisławy Szymborskiej. Dzięki jej realistycznym opisom możemy poznać, a wręcz poczuć klimat Domu Literatów w starej kamienicy na Krupniczej, której lokatorką poetka była przez wiele lat, organizując tam literackie spotkania. Poczuć możemy także klimat małego mieszkanka Szymborskiej, zwanego „szufladą”, czy też zakopiańskiej „Astorii” w której poetka spędziła wiele miesięcy wypoczywając w Tatrach. Opowieść o życiu Noblistki, którą snuje autorka, pełna jest wielorakich doznań...


 Książka napisana została językiem bardzo plastycznym, tak że mimo ogromnej ilości zawartych w niej informacji nie nudziła, a wciąż czytało się ją z ciekawością. Podziwiam ogrom pracy, który autorka włożyła w przygotowanie książki i w ubranie w odpowiednie słowa tej ukrytej strony poetki, którą jej udało się nieco zgłębić. Nie mogę także nie wspomnieć o tym, jak pięknie książka została wydana, co także pozytywnie wpłynęło na wrażenia z lektury. Całości, czyli zawartości merytorycznej i cytowanych utworów poetki, dopełniają fotografie, obrazujące wydarzenia z życia czy liczne relacje.


 Szymborska. Znaki szczególne” to w istocie wewnętrzna biografia naszej rodzimej, wybitnej poetki, która nie tylko przybliża nam istotne fakty z jej życia, ale także pozwala nam przyjrzeć się jej twórczości przez pryzmat wątków biograficznych. To ciekawie zarysowana opowieść o kobiecie niewysłowienie zdolnej, a przy tym skromnej i nie lubiącej rozgłosu. To spojrzenie na poetkę pod zupełnie innym kątem, pełne ciekawych odkryć i spostrzeżeń. 



Tytuł: Szymborska. Znaki szczególne
Autor: Joanna Gromek-Illg
Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 2020
Stron: 544


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Znak

12 komentarzy:

  1. O Wisławie Szymborskiej nie wiem za wiele, więc mogłabym się zapoznać z tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem wielbicielką biografii, więc nie jest to książka w moim guście, chociaż Panią Szymborską bardzo podziwiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy jakoś nie przepadałam za jej utworami - ale to może dlatego, że miałam styczność wyłącznie w szkole?

    OdpowiedzUsuń
  4. Również mam wielki sentyment do Szymborskiej i jej twórczości. Chętnie sięgnę po tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem ogromną fanką twórczości Wisławy Szymborskiej, więc koniecznie muszę zakupić tę książkę. Dziękuję za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Po ten tytuł sięgnę z ogromnym zainteresowaniem. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobra pozycja do mojej kolekcji biografii.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chętnie przeczytam. Niewiele wiem o naszej Noblistce, warto byłoby nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  9. Biografie lubię, także chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  10. bardzo lubię układać sobie obraz jakiejś osoby ze skrawków jej rzeczywistości. Szymborską lubię i chętnie bym ją poznała na takiej płaszczyźnie

    OdpowiedzUsuń
  11. Z wielką ciekawością sięgnę po tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie zaczynam czytać tę książkę, ale już podoba mi się w jaki sposób jest napisana <3

    OdpowiedzUsuń

Może to właśnie Twój komentarz okaże się dla mnie największą inspiracją?
Dziękuję za każde odwiedziny i zapraszam częściej! Powłóczmy się razem!